Het belang van een goede zoekmachine
Gepubliceerd op 13-01-2022Een van de belangrijkste onderdelen van een website - zeker op blogs, nieuwssites en webshops - is de zoekbalk. Tegelijkertijd is dit vaak het stukje waar door de website-eigenaar het minst aandacht aan wordt besteed. Best gek eigenlijk. De meeste standaard zoeksystemen binnen websites zijn namelijk helemaal niet zo goed. Daarom ga ik in deze blog dieper in op het belang van goede zoekmachines - en waarom je juist ook aandacht aan het zoekmechanisme van jouw website zou moeten besteden.
Wellicht heb je dit artikel gevonden via een zoekmachine. De kans is heel groot dat die zoekmachine Google heet. Misschien vraag je je af hoe het toch kan dat Google zo goed is in het geven van relevante resultaten, terwijl je die ervaring misschien helemaal niet hebt bij Bing - de zoekmachine van Microsoft. Dat komt door het algoritme van Google. Niemand weet precies hoe dat algoritme werkt, en Google geeft slechts heel soms hints over aspecten die het algoritme meeneemt in het samenstellen van zoekresultaten. Hoe het ook mag werken - feit is dat Google ontzettend goed is in het tonen van passende resultaten. Als jij zoekt op schoenen, krijg je een pagina vol webshops die schoenen verkopen.
Veel websites bevatten ook een zoekformulier. Bij systemen zoals Wordpress is dit een standaard ingebouwde functie die je kan toevoegen aan jouw website. In tegenstelling tot Google, heb jij waarschijnlijk geen medewerkers die zich bezig houden met het algoritme van het zoekformulier op je website of de indexering van alle inhoud van jouw website. In dat geval moet je het doen met de manier waarop jouw CMS systeem besluit te zoeken. Zo kijkt Wordpress vooral naar de posttitel (of producttitel) en in enige mate naar de inhoud van de post of beschrijving van het product, en houdt bijvoorbeeld Shopware standaard alleen rekening met de titel van het product en de zoekwoorden die jij instelt bij het product. Helaas leidt dit heel vaak tot slecht werkende zoekformulieren. Een klein praktijkvoorbeeld:
We zijn op zoek naar een knaagdierkooi. We hebben X webshops, en besluiten via het zoekformulier het woord ‘kooi’ in te typen. Bij elke onderstaande webshop is precies dezelfde term ingetypt in het zoekvak.
Webshop 1
Je krijgt bijna de indruk dat deze website geen kooien verkoopt, maar niets is minder waar. De resultaten zijn totaal ongerelateerd aan de zoekopdracht, en hoewel er 119 resultaten zijn, zit er geen enkele kooi bij. Dat is dan wel weer een prestatie an sich.
Webshop 2
Ook bij deze tweede webshop, waar we maar liefst 432 resultaten naar ons toegeworpen krijgen, is op de eerste pagina’s geen kooi te vinden. Bij deze webshop is wel een knopje Categorieën te vinden, waar drie verschillende categorieën met kooien te vinden zijn, dus dat is dan wel weer aardig.
Webshop 3
Ook hier lijkt niet veel tijd besteed te worden aan de zoekmachine configureren, maar we krijgen tenminste binnen de eerste zes resultaten wel twee kooien te zien.
Webshop 4
De vierde webshop geeft slechts vier resultaten, waarvan de eerste drie onderkasten voor kooien zijn - niet echt wat wij zoeken. Het vierde resultaat is gelukkig wel een kooi - maar de webshop heeft veel meer kooien in het assortiment die dus niet tevoorschijn komen bij deze zoekopdracht.
Webshop 5
Deze vijfde webshop is een mooi voorbeeld van wat je zou verwachten als je kooi intypt. Dit is de webshop van een zeer grote verkoper in Nederland, met een assortiment dat veel meer beslaat dan alleen dierproducten. Het is dan ook belangrijk voor deze webshop om de juiste resultaten weer te geven - en ze hebben natuurlijk ook wel redelijk wat budget om een goede zoekmachine te bouwen. Je hoeft alleen echt niet een miljoenenwebshop te hebben om een goede zoekmachine te hebben, zoals blijkt uit het laatste voorbeeld.
Webshop 6
Dit is een webshop die door mij gebouwd is en onderhouden wordt. Zoals je ziet, krijgen we bij de zoekterm ‘kooi’ een pagina vol met echte kooien te zien. Tussendoor staat wel een enkele keer een ander product, en naarmate je verder gaat in de pagina’s, zullen er meer andere producten verschijnen, maar je krijgt sowieso eerst een hoop kooien te zien. Dat is heel handig, want klanten typen heel vaak erg algemene termen in. Maar hoe bereik je dit?
Hoe krijg ik ook zo’n goede zoekmachine?
Het geheim is een stuk software met de naam Elasticsearch. Dit is software die zich volledig bezig houdt met het indexeren van je website. Zo indexeert de software niet alleen de producttitels, maar ook alle beschrijvingen. Daardoor kan de zoekmachine veel nauwkeuriger resultaten weergeven. Deze software houdt ook rekening met vergelijkbare woorden (zoals keramisch en keramiek), en typfouten (bsk terwijl je bak bedoelt). In het geval van webshop 6 is de webshop - die draait op Shopware 6 - gekoppeld aan een Elasticsearch server. Zo kan de website communiceren met de data uit de Elasticsearch server, waardoor het zoeken razendsnel en super uitgebreid kan worden uitgevoerd. Perfect voor een grote webshop dus! Elasticsearch werkt standaard met Shopware 6, en voor Wordpress is er een plugin beschikbaar met de naam Elasticpress. Je kan Elasticsearch zelf installeren als je kennis hebt van Docker of Linux servers, maar als je host bij FloQui hoef je alleen maar te vragen om een koppeling - dan wordt het helemaal voor je geregeld. Je kan ook los bij Elastic.co een Elasticsearch server bestellen, maar dit is al snel behoorlijk prijzig om te laten draaien.
Kortom, hoewel zoekmachines op websites weinig aandacht krijgen, is het juist super belangrijk voor met name webshops om goede resultaten te tonen bij algemene zoektermen. Dit kan door gebruik te maken van Elasticsearch, een relatief kleine, maar zeer waardevolle investering in jouw online infrastructuur.
Tip Bij FloQui kan je bij een webshop gratis gebruik maken van Elasticsearch. Vraag vandaag nog een adviesgesprek aan. Lees verder.